DENİZ TİCARETİ 5 Temmuz 2007. Osman Öndeş’in Engin Özçelik röpörtajı
Çebi Denizcilik A.Ş. Genel Müdürü Engin Özçelik, Martaş Liman İskelesinin 100 metre daha uzatılmasıyla Capesize kuru dökmeyük gemilerinin rahatlıkla tam yüklü olarak Martaş’a yanaşabileceklerini açıkladı.
Kaptan Demir Çelik Endüstrisi tesisleri için günlük hurda tahliyesinin 10,000 ton hudutunu da aştığına işaret eden Çebi Denizcilik A.Ş. Genel Müdürü Engin Özçelik, demir çelik mamul yüklemelerinde ise günlük ortalama 15,000 ton kütük demir mamul yüklemesi gerçekleştirdiklerini söyledi. Özçelik, Martaş’ın yoğunlukla Kaptan Şirketler Grubuna ait hurda demir çelik ithalatına ait kuru dökmeyük gemileri kadar Kaptan Demir Çelik Endüstrisi fabrikasında imal edilen demir-çelik ürünlerinin ihracatında çok önemli bir liman görevi üstlendiğini belirtti.
10 bin ton hurda tahliyesi
Engin Özçelik, üçüncü şahıs firmalarına da Martaş’ın açık olduğunu hatırlatarak bu alandaki hizmet payının toplam Martaş limanı faaliyeti içindeki payının yüzde 20 gibi bir oranı meydana getirdiğini söyledi. Martaş’ın yıllık elleçleme kapasitesinin artırılmasının ithal ve ihraç yüklerindeki artış dikkate alındığında kaçınılmaz olduğunu belirten Özçelik halen yıllık kapasitenin 2.5 milyon tona ulaşması nedeniyle bu yıl sonuna kadar tam kapasiteyle hizmet için yoğun bir çaba sarfedildiğini açıkladı. Günlük hurda tahliyesinin 10 bin ton ve üzeri bir toplam olarak devam ettiğini belirten Engin Özçelik şu bilgileri verdi; “Kaptan Demir Çelik Endüstrisi’nin üretimi olarak günde 15,000 ton ortalamasında yükleme yapıldığını söylemeliyim. Martaş’da üçüncü şahıs firmalarına ait gemilere veya yüklere verilen hizmetin payını da artmak kararındayız.”
Kaptan Şirketler Grubunun Kaptan Demir Çelik Endüstrisi ve Tic. AŞ’nin temsil ettiği demir-çelik fabrikası, Kaptan Metal Dış Ticaret ve Nakliyat AŞ, Çebi Denizcilik ve Tic. AŞ, Çebi Enerji Üretim AŞ, Nur Gemicilik ve Tic. AŞ ile Martaş Liman Tesisleri AŞ’den oluştuğunu vurgulayan Engin Özçelik, liman yatırımları hakkında şunları söyledi; “Martaş Limanı’nın günün ve geleceğin yük taleplerine en etkin şekilde cevap verebilmesi için tüm yatırıım projelerimizi tamamladık ve geçen seneden bu yana resmi makamlarla yürüttüğümüz çalışmalar nisan ayından önce tamamlanmış oldu.”
Ro/Ro
rampası hizmete giriyor
Özçelik, “Mevcut iskele halen 87.5 metre. Bu iskeleyi 100 metre daha uzatacağız. İskeledeki deniz dibi derinliği 14.5 metre. Bulunduğumuz sahil bölgesinde deniz derinliği ileriye doğru uzatma yapağımızda Martaş’a çok önemli bir avantaj daha getiriyor. Bununla Capesize kurudökmeyük gemileri rahatlıkla tam yüklü olarak Martaş’a yanaşabilecekler veya yükleme yapabileceklerdir” dedi.
Martaş Tevsiat Planı’nmda ayrıca Ro/Ro rıhtımı ve haliyle Ro/Ro gemileri için Ro/Ro rampası bulunduğunu belirten Özçelik, şöyle devam etti; “AB’de Marco Polo Projesi olarak da tanımlanan yakın limanlararası taşımalar, özellikle Marmara Denizi çevresindeki sanayiler ve ticaret akışı açısından son derece önem ifade etmektedir. Martaş’ın bulunduğu Marmara Ereğlisi bölgesi ile Gemlik, Bandırma, Mudanya, Derince hattında karayoluyla yapılan çok ağır TIR ve kamyon hareketini Martaş’tan denize çekmemiz mümkün olacaktır. Bu amaçla Çebi Denizcilik olarak grubumuz adına iki veya daha fazla sayıda Ro/Ro gemileri satın alarak veya zamanı geldiğinde inşa ettirmek suretiyle bu hatlarda düzenli seferlere bu yaz başlayacağız.
Çebi Denizcilik ve Nur Gemicilik şirketleri birer kardeş şirketlerdir ve armatörlük ve brokerlik faaliyetlerini birlikte yürütürler. Amacımız aynı zamanda sahip olduğumuz filoyu yenilemek. Halen filomuzda 2005 Yamanishi inşa 18,830 dwt’luk bir dökmeci gemimiz ile 1999 inşa 16,134 dwt’luk Sena Nur Çebi çok maksatlı bir gemimiz ve 1985 inşa 6,316 dwt’luk Elgiz Nur Çebi isimli kuru yük gemimiz bulunmakta. Mina Nur Çebi ABD-Türkiye taşımalarında önemli bir görev üstleniyor.
Sena Nur Çebi Atlantik hattında çalışırken Elgiz Nur Çebi ise daha ziyade Akdeniz ve Karadeniz arasında yük taşıyor.”
Türkİye’deki her limanın atık alım tesİsİ kurması gerekir
Her limanın atık alım tesisi yapmak veya böyle bir tesisi kurmuş olan yakın bir limanla işbirliği yoluna gitmek zorunda olduğunu belirten Özçelik sözlerini şöyle tamamladı; “Yasaların ceza hükümleri çok ağırdır. Her şeyden önce cezanın yüklü bedelini düşünmek yerine, çevre bilinciyle hareket edilmesi lazımdır. Yine de resmi kuruluşların çevre bilincinin oluşmasına yönelik çalışmalarından önce yasal olarak çok etkin şekilde denetimlerini sürdürmeleri ve yasaları kusursuz denecek kadar etkili uygulamaları önem taşımaktadır. Zira denizlerin temiz kalabilmesinin tekyolu, insanların bilinçlendirilmesi ve sanayinin atık arındırma tesisleri gibi gemilerin atık verme zorunluğudur ve bu husus çok sıkı şekilde denetlenmelidir.”
Çebi Şirketler Grubu’nun değişik sanayi ve ticaret alanlarındaki yatırımlarına örnek olarak Kaptan Demir Çelik AŞ’nin Japon bir grupla yaptığı ortak çalışmanın önemli gelişme gösterdiğini belirten Engin Özçelik, halen proje safhasında olan çalışmaların her iki tarafın onaylaması halinde, denizcilik dışındaki başka alanlarda da yatırımlar olabileceğini sözlerine ekledi..